
Substack: Email nieuwsbrieven opnieuw uitgevonden?
Substack probeert het advertentiemodel om te gooien door gebruik te maken van een abonnementsvorm voor content creators. Heeft het kans van slagen?
Bijna elke website en app die je gebruikt heeft wel advertenties. De krant, advertenties op de voorpagina. De abri’s op het station, je podcast, ook daar zie en hoor je advertenties. De NS is zelfs bezig met een proef advertenties op de schermen te tonen. Advertenties lijken overal te verschijnen. Overal?
Maak kennis met Substack.
In die zeeën van advertenties, is het verrassend rustig op de website van Substack. In plaats van advertenties proberen zij hun geld te verdienen door schrijvers geld te vragen om content te kunnen lezen. De website is minimalistisch. Een simpele pagina met enkele nieuwsbrieven op de homepage, en uiteraard de mogelijkheid om zelf een nieuwsbrief te beginnen. Maar het platform doet meer: Naast een nieuwsbrief is het eigenlijk ook een blogplatform, maar kun je ook discussies en podcasts uploaden.
Het doel van Substack is om geld te verdienen via betaalde abonnementen, maar dit betekent niet dat alle nieuwsbrieven betaald zijn. Er zijn verschillende nieuwsbrieven die helemaal gratis zijn, maar ook zijn er meerdere betaalde nieuwsbrieven met gratis berichten.
Substack is niet de eerste partij die afstapt van de trend van advertenties. Een andere bekende partij is Patreon, waar content creators abonnementsvormen aanbieden om inkomsten te genereren, in ruil voor unieke exclusieve content. En natuurlijk hebben we Nederlandse partij Blendle, waar je met een abonnement verschillende nieuwsbronnen kunt lezen.
Kan Substack advertenties vervangen?
Voor ondernemers met een achterban kan het een ontzettend mooie oplossing zijn. Beginnende ondernemers zonder “fans” zullen het wat lastiger hebben op Substack. Via Substack zul je geen nieuwe aanhang vinden, dus zul je alsnog ergens anders je volgers moeten vinden. Doordat de berichten openbaar zijn, is het uiteraard mogelijk om je berichten te delen op een Twitter of een Linkedin, maar dan ben je alsnog afhankelijk van platforms met advertenties. Een andere oplossing zou haast zijn om zelf te beginnen met adverteren.
Conclusie
Advertentiemodellen zoals we deze zien op bijvoorbeeld Facebook hebben naar mijn idee een negatieve impact op gebruikers, content creators en de gehele maatschappij. Substack probeert hier een verandering in te brengen, maar of ze hier in zullen slagen? Veel lezers zijn toch huiverig om te betalen voor content. En ja, Substack heeft inmiddels miljoenen binnen van verschillende financieringen, ze zijn er nog lang niet. Daarnaast is een dergelijke partij, zoals vaker, vooral gericht op de Amerikaanse markt. Er is nog geen Nederlandse site, nog geen Nederlandse betaalmethodes, en dus zijn je fans nog aangewezen op betalingen met Credit Card. Tsja, dan lijkt het mij handiger om voorlopig een WordPress blog bij te houden in combinatie met een Mailchimp account. Wordt vervolgd?